Julenkät

Slänger in en julenkät så här dagarna för Thailandsresan, för att ha nåt annat och skriva om! :)

Har snott den från Valerina (som i sin tur oxå hade snott den). Säger som Valerina, vill ni sno denna så gör det gärna men säg till så jag kan komma in och läsa era svar. :)

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Helst inte, julafton är helig för mig och jag har sagt på jobbet att jag hellre ställer upp på nyår ifall jag får vara ledig under julen.... Jag har jobbat på julafton men det var nog innan barnen...

Bakar du något till jul? vad?
Det hädner väl att jag bakar pepparkakor, förra året var första året jag bakade glutenfria. :)

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Jag äter inte lussebullar öht, URK!

 Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Spelar ingen roll, det blir oftast köpes


Knäck eller ischoklad?

Ischoklad 

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Den är av trä, märkbrun med mossa o svampar o kottar i.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Elljusstake


Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?

Spelar faktiskt ingen roll. Visst räd et roligt med postens men samtidigt skickar jag själv inte ut några längre per post...


 Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Mest rött o grått

När julpyntar du hemma?
Runt första advent. :) Då kommer ifs inte alla tomtar o granen fram de kommer fram runt lucia....

 Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej det blir lite hur som...

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Kulor, ljus o glitter!

 Har du ett färgtema i granen?
NJa, jo kanske, vi har röda, blå, gröna o silverfärgade kulor i.... 

Levande gran eller plastgran?

Plast, jag är allergisk och vill absolut inte ha inte massa småkryp heller som ofta kommer som objudna gäster...

Hur ser din julfrukost ut?
Inge spec julfrukost eg....fast jag bruka rha julskinka på mackan!

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad,
spela sällskapsspel osv. ?
Vi brukar åka iväg till mammas grav för att tända ljus.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpeglögg

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Det har varit lite olika, Blossas är ju nåt som hamnar hemma förr eller senare. Förra året köpte vi en kanongod från Grythyttan.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Russin och mandel finns på bordet så får man ta om man vill. JAg har både och!

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner

Vilken är din favoritjulskiva?
Jag gillar Carolas julskiva från några år tillbaks....

Vilken är din favoritjullåt?
Å det finns många bra men en storfavvo är eg ingen traditionell, "Do they know its christmas" med Live Aid va?

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Morotslåda!!!

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Jaga tillagar inga rätter alls.....jo ifs karelsk stek till juldagen.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Äter inte vörtbröd

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Gröt

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Nixpix

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julöl!! Julmust drics det typ hela december...iaf på helgerna. :)

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Har inga speciella julrecept, fast det ska väl vara den där Karelska steken...

 Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Julafton utan Kalle är ingen julafton!

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
JAg måste nog säga Askungen....

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Jo men det är inget måste varje år

Har ni tomte hemma?
Ibland har vi ibland inte....Beror på ifall vi har nån att tillgå. Annars kommer tomten och lämnar en säck utanför dörren...

Köper du julklappar till många?
Nej,  inte till så många, syskonbarn och våra egna. Och så 50-lronorsjulklappen som läggs i säcken....Vi ahr en tradition att vi itne köper julklappar till vuxna utan alla köper en grej för 50 kr och så lottas de ut.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Det räcker gott o väl med barnen.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag gör det gärna själv.

Enfärgat julklappspapper?
Spelar ingen som helst roll.

Roligast att få i sin julklapp?
Något som verkligen överraskar mottagaren. (Snor VAlreinas svar här, den var bra!)

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
EN stor säck med pengar....



Och det blev lite blandat med färg på svaren, men ni får stå ut med det...vet inte hur jag ändrar...

Postat av: Tant Kim | Bloggdesigner
URL: http://tantkim.blogg.se/ 2009-11-06 / 11:52:46

Ja det ska verkligen bli kul. Är inte ofta jag klär upp mig. Senast jag var ute var ju med samma tjej som jag ska ut med imorgon. haha. Det var ju förra vintern. haha. :P Så ja det blir skojigt. Och ni reser snart ni. Härligt komma bort ifrån detta taskiga väder. :P Så du har också fullt upp idag. :) Härligt att ha saker att göra. :) MEn jag kommer få lämna Henrik med tvätten i en timme. :P läskigt haha.

Postat av: Tant Kim | Bloggdesigner
URL: http://tantkim.blogg.se/ 2009-11-07 / 09:15:56

Haha jasså. :D sweet.

Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?